
Jaki jest marketing XXI wieku?
[vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”50px”][vc_column_text]“Dobry marketing to nie dzieło przypadku, lecz rezultat starannie zaplanowanych działań, zrealizowanych z wykorzystaniem najnowszych narzędzi i technik”[/vc_column_text][vc_empty_space height=”24px”][vc_column_text]
P.Kotler, Kevin Lane Keller, Marketing
[/vc_column_text][vc_empty_space height=”24px”][vc_column_text]
Marketing ma ogromny wkład w budowanie silnej marki oraz lojalności klientów. W dzisiejszym świecie, w którym technologia rozwija się w tak szybkim tempie, jak nigdy dotąd. W czasach gwałtownie zmieniającej się gospodarki, to marketingowcy muszę decydować, jak, gdzie i za ile powinien być sprzedawany towar lub usług. Obecnie trzeba wyjątkowo uważać na słowa i na działania, tak aby nie uderzać w uczucia innych oraz nie ponosić negatywnych konsekwencji tych działań.
[/vc_column_text][vc_empty_space height=”24px”][vc_column_text]
Media społecznościowe, to zarówno ogromny pozytyw dla dzisiejszych przedsiębiorców, ale również przekleństwo. Nigdy w historii nie było tak szybkiego przepływu informacji. Na platformach społecznościowych można budować oddane społeczności, powstały sklepy, reklama jest tania i pozwala w szybki sposób dotrzeć do dużej liczby osób
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”24px”][vc_column_text]
Jednak naturą ludzką jest narzekanie. Mówi się, że niezadowolony klient powie znacznie większej liczbie osób, o tym jak bardzo zawiódł się na danym produkcie bądź usłudze, przestrzegając swoich znajomych przed nią. Natomiast zadowolony klient poinformuje znacznie mniejszą liczbę osób.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”24px”][vc_column_text]
Jak to ma się do Social Mediów? Ludzie mają teraz tak duży dostęp i łatwość w komentowaniu na profilach marek, bądź wystawianiu opinii i ocen. Możesz się tylko domyślać, że ten niezadowolony będzie bardziej zdeterminowany, aby obwieścić światu, że marka go zawiodła. Zrobi to dosłownie w kilka minut na telefonie bądź komputerze. Nie twierdzimy, że pozytywne komentarze się nie pojawiają, jednak chcemy powiedzieć, że teraz w kilka sekund można zepsuć wizerunek marki.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”24px”][vc_column_text]Dlatego w czasach wszechobecnego Internetu firmy muszą reagować szybko na takie sytuacje i dobry marketingowiec zrobi wszystko, aby klienci byli zadowoleni.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Co to zatem jest marketing?
Wg American Marketing Association “Marketing jest działalnością, zbiorem instytucji oraz procesów służących tworzeniu, komunikowaniu, dostarczaniu i wymianie ofert, które mają wartość dla klientów, kontrahentów, a także społeczeństwa w ogólności”.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”24px”][vc_column_text]Czyli ma za zadanie poznać i zrozumieć potrzeby klientów, aby usługa lub produkt, mówiąc wprost, sprzedawał się sam.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Marketing MIX – 4P, 4C i 4E
Kiedyś istniał jako marketing 4P (skoncentrowany na produkcie):
- produkt (product),
- cena (price),
- promocja (promotion)
- dystrybucja (place)
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”24px”][vc_column_text]Później powstał marketing 4C (skoncentrowany na człowieku, na konsumencie):
- oczekiwania konsumenta (consumer expectations)
- koszt (cost)
- wygoda zakupu (convenience)
- komunikacja (communication).
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”24px”][vc_column_text]Teraz mamy marketing 4E (koncenrujący się na doświadczeniach):
- doświadczenie (experience),
- wymiana (exchange),
- wszechobecność (everyplace),
- ewangelizacja (evangelism).
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”24px”][vc_column_text]
Obecnie konsument jest bardzo wrażliwy na nieautentyczne działania. Nie możemy go oszukiwać, ponieważ może to się zemścić na dobrym wizerunku marki. Marketing i jego działania muszą być autentyczne. Teraz dostarczamy klientom doświadczenia, nie tylko sam produkt, albo usługę. Klienci utożsamiają się z wartościami jakie marka przekazuje. Na najwyższym poziomie lojalności stają się wręcz wyznawcami.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”24px”][vc_column_text]
Poza doświadczeniami, marketing dostarcza zaspokojenia potrzeb. Najpierw musi pojawić się potrzeba, na którą odpowiada dana usługa lub produkt. Dzisiejszy konsument jest również bardzo wymagający. Mnogość marek i możliwości powoduje, że oczekiwania rosną i należy postarać się je spełnić, aby mieć lojalnego i zadowolonego konsumenta.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”24px”][vc_column_text]Źródła:
- P.Kotler, Kevin Lane Keller, Marketing
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]