Back To Top
Okładka do wpisu na bloga "Jaki jest marketing XXI wieku?"

Jaki jest marketing XXI wieku?

“Dobry marketing to nie dzieło przypadku, lecz rezultat starannie zaplanowanych działań, zrealizowanych z wykorzystaniem najnowszych narzędzi i technik”

P.Kotler, Kevin Lane Keller, Marketing

Marketing ma ogromny wkład w budowanie silnej marki oraz lojalności klientów. W dzisiejszym świecie, w którym technologia rozwija się w tak szybkim tempie, jak nigdy dotąd. W czasach gwałtownie zmieniającej się gospodarki, to marketingowcy muszę decydować, jak, gdzie i za ile powinien być sprzedawany towar lub usług. Obecnie trzeba wyjątkowo uważać na słowa i na działania, tak aby nie uderzać w uczucia innych oraz nie ponosić negatywnych konsekwencji tych działań.

Media społecznościowe, to zarówno ogromny pozytyw dla dzisiejszych przedsiębiorców, ale również przekleństwo. Nigdy w historii nie było tak szybkiego przepływu informacji. Na platformach społecznościowych można budować oddane społeczności, powstały sklepy, reklama jest tania i pozwala w szybki sposób dotrzeć do dużej liczby osób

Jednak naturą ludzką jest narzekanie. Mówi się, że niezadowolony klient powie znacznie większej liczbie osób, o tym jak bardzo zawiódł się na danym produkcie bądź usłudze, przestrzegając swoich znajomych przed nią. Natomiast zadowolony klient poinformuje znacznie mniejszą liczbę osób.

Jak to ma się do Social Mediów? Ludzie mają teraz tak duży dostęp i łatwość w komentowaniu na profilach marek, bądź wystawianiu opinii i ocen. Możesz się tylko domyślać, że ten niezadowolony będzie bardziej zdeterminowany, aby obwieścić światu, że marka go zawiodła. Zrobi to dosłownie w kilka minut na telefonie bądź komputerze. Nie twierdzimy, że pozytywne komentarze się nie pojawiają, jednak chcemy powiedzieć, że teraz w kilka sekund można zepsuć wizerunek marki.

Dlatego w czasach wszechobecnego Internetu firmy muszą reagować szybko na takie sytuacje i dobry marketingowiec zrobi wszystko, aby klienci byli zadowoleni.

 

Co to zatem jest marketing?

Wg American Marketing Association “Marketing jest działalnością, zbiorem instytucji oraz procesów służących tworzeniu, komunikowaniu, dostarczaniu i wymianie ofert, które mają wartość dla klientów, kontrahentów, a także społeczeństwa w ogólności”.

Czyli ma za zadanie poznać i zrozumieć potrzeby klientów, aby usługa lub produkt, mówiąc wprost, sprzedawał się sam.

 

Marketing MIX – 4P, 4C i 4E

Kiedyś istniał jako marketing 4P (skoncentrowany na produkcie):

  • produkt (product),
  • cena (price),
  • promocja (promotion)
  • dystrybucja (place)

Później powstał marketing 4C (skoncentrowany na człowieku, na konsumencie):

  • oczekiwania konsumenta (consumer expectations)
  • koszt (cost)
  • wygoda zakupu (convenience)
  • komunikacja (communication).

Teraz mamy marketing 4E (koncenrujący się na doświadczeniach):

  • doświadczenie (experience),
  • wymiana (exchange),
  • wszechobecność (everyplace),
  • ewangelizacja (evangelism).

Obecnie konsument jest bardzo wrażliwy na nieautentyczne działania. Nie możemy go oszukiwać, ponieważ może to się zemścić na dobrym wizerunku marki. Marketing i jego działania muszą być autentyczne. Teraz dostarczamy klientom doświadczenia, nie tylko sam produkt, albo usługę. Klienci utożsamiają się z wartościami jakie marka przekazuje. Na najwyższym poziomie lojalności stają się wręcz wyznawcami.

Poza doświadczeniami, marketing dostarcza zaspokojenia potrzeb. Najpierw musi pojawić się potrzeba, na którą odpowiada dana usługa lub produkt. Dzisiejszy konsument jest również bardzo wymagający. Mnogość marek i możliwości powoduje, że oczekiwania rosną i należy postarać się je spełnić, aby mieć lojalnego i zadowolonego konsumenta.

Źródła:

  • P.Kotler, Kevin Lane Keller, Marketing